ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ФАКТОРІВ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ПЕРЕХІД ФАРБИ
Складність механізму перенесення друкарської фарби полягає в тому, що всі розглянуті вище фактори діють одночасно в зоні друкарського контакту в тисячні частки секунди. Крім того,
Особливістю флексографії на відміну від інших способів друку є те, що тиск на ФДФ має бути незначний. Тому найменші його коливання при друкуванні тиражу значно впливають на якість відбитків. Деформаційні властивості ФДФ теж змінюються, що також призводить до спотворення зображення на відбитку. Встановлено, що при недостатньому тиску на ФДФ погано задруковуюгься суцільні й темні растрові ділянки зображення, виходять нечіткими краї растрових елементів, спотворюється тональність зображення. При занадто високому тиску стають нечіткими (роздавлюються) краї зображення, спотворюються растрові елементи, змазуються (особливо в напрямку твірної ФЦ) і забиваються растрові елементи в тінях зображення.
Регулювання тиску на ФДФ суттєво впливає на якість друку, причому різні ФДФ і ЗМ по-різному реагують на цей тиск. Друкування на папері потребує більш високого тиску, ніж на плівці. Оптимальні значення тиску (при друкуванні на плівці завтовшки 60...70 мкм і на папері завтовшки 80... 100 мкм) можуть витримуватися при мінімальних допусках на биття циліндрів і товщину ФДФ.
Друге важливе питання — взаємодія між фарбою та ФДФ під час друкування тиражу. Поряд з модифікацією твердості та пружності ФДФ, спрямованою на поліпшення переносу друкарської фарби, багатьма установами та промисловими підприємствами проводяться дослідження з метою виявлення взаємодії між фарбою та ФДФ, яка теж впливає на перехід фарби.
Вивчення цієї взаємодії починається з вимірювання поверхневого натягу друкарської фарби, що дає змогу визначити, наскільки легко вона видаляється з поверхні полімерної ФДФ. Це є спробою кількісно оцінити й описати взаємодію, зумовлену адгезією між поверхнею форми та фарбою. В разі водорозчинних флексоїрафіч - них фарб можна оцінити притягування або відштовхування між ФПП і фарбою. На основі цієї концепції розробляються модифікації ФДФ з високим вмістом відштовхуючих розчинників і нові друкарські фарби, що поліпшують процес перенесення фарби.
Третім питанням, яке слід розглянути, є хімічна сумісність фарби, ФДФ і ЗМ. Друкарська фарба має містити органічні розчинники; це, як правило, спирти або гліколеві ефіри. Вони застосовуються для розчинення зв’язувальних смол і регулювання швидкості висихання фарби.
Фотополімерні ФДФ мають бути стійкими до дії спиртів і спир - тоацетатних сумішей. Однак такі фактори, як вміст і природа розчинника, можуть агресивно діяти на ФДФ, призводячи до втрати її фізичних властивостей (набухання).
Друкарську фарбу і фотополімерну ФДФ необхідно розглядати як єдину систему. Тому треба перевіряти їх сумісність з початкових ' етапів виготовлення та використання. ЗМ теж слід розглядати як елемент цієї системи. Як відомо, шорсткість і неоднорідність поверхонь впливають на їх змочування і адгезію. Полярність поверхонь доповнюють дані, пов’язані з поверхневою енергією. Це важливо для здобуття оптимальної адгезії, якій сприяє однакова полярність друкарської фарби і ЗМ. Проте динамічний поверхневий натяг ФДФ і ЗМ зумовлює механізм переходу фарби під час друкування.
На якість переносу друкарської фарби на ЗМ впливають також капілярний ефект останнього, поверхневий натяг і зволоження фо - тополімерної ФДФ і фарб на водяній основі та їх взаємодія. Система подачі друкарської фарби з фарбового резервуара, її дозування та подача на ФДФ теж впливають на механізм переходу фарби на ЗМ. АВ і ракельні ножі є важливими елементами, що впливають на якість друку. Сучасні АВ можуть контролювати колір фарби, збільшення розміру растрової точки та чистоту відбитка.
Перехід друкарської фарби з фарбового резервуара на АВ та її дозування здійснювали тривалий час за допомогою дукторного валика. Еволюція нижнього дукторного валика почалася з першої класичної конструкції, в якій співвідношення кутових швидкостей ані- локсового та дукторного валиків було 1 : 1, потім воно стало 3 : 1; пізніше з’явилися механізми, що дали змогу змінювати це співвідношення. Найбільшим обмеженням була несталість об’єму перенесеної фарби в інтервалі швидкостей, які використовувалися при друкуванні, що вело до зміни якості відбитка. Винахід і застосування ракельного ножа привели до повної відміни дукторного валика. Механізм із ракельним ножем забезпечив рівномірну подачу друкарської фарби.
Сучасну коміркову систему для подачі друкарської фарби з використанням закритого колектора з подвоєним ракельним ножем було розроблено для забезпечення кращої якості друку. Використання нових матеріалів дало змогу підвищити стійкість проти спрацювання ракельних ножів і АВ.
Висока якість друку забезпечується при оптимальному виборі ФДФ, АВ, друкарської фарби та ракеля.
Таким чином, структура ФДФ, спосіб її виготовлення, структура растра, конструкція АВ, швидкість ФДМ, ЗМ, в’язкість друкарської фарби, тиск на ФДФ, встановлення циліндрів і валиків на підшипниках, кут нахилу растра, взаємна швидкість обертання валиків і циліндрів та інші фактори впливають на перехід друкарської фарби з АВ на ФДФ, а з неї — на ЗМ. Тому необхідною є спільна робота виробників друкарських фарб, виготовлювачів ФДФ і працівників друкарень з метою постійного поліпшення якості переходу фарби під час флексографічного друкування продукції.