ФАРБОВІ АПАРАТИ
У конструкції та технологічних особливостях роботи фарбових апаратів ФДМ є багато спільного з аналогічними апаратами машин глибокого друку, оскільки в обох способах друку використовуються фарби, які дуже близькі за своєю консистенцією.
У своєму найпростішому варіанті фарбовий апарат ФДМ — це двоваликова система (див. рис. 1.1). Дукгорний циліндр 2 обертається у фарбовому резервуарі І і подає фарбу на передавальний валик З, який переносить її на ДФ 4, закріплену на поверхні ФЦ, 5, до якого ДЦ 7 притискується ЗМ 6. Поверхня дукторного циліндра покривається гумою або іншим еластичним матеріалом, наприклад натуральним чи синтетичним каучуком. Дукгорний циліндр повинен мати рівну й гладку поверхню. Допуск на точність його виготовлення за номінальним діаметром дорівнює як мінімум + 0,050 мм, а на ко - нусність — 0,075 мм. Глибина занурення дукторного циліндра у фарбу становить 11... 13 мм. Забезпечити рівномірне та достатнє переда-. вания фарби у фарбовому апараті такого типу можна точним регулюванням тиску між передавальним валиком і дукторним циліндром. Тому багато які ФДМ мають гідравлічні або пневматичні системи притиску передавального валика до дукторного циліндра, а також прилади для вимірювання тиску.
Передавальний валик виготовляють найчастіше металевим, з гладкою (покритою хромом) або рихлою поверхнею залежно від кількості фарби, яку необхідно перенести на ДФ. Слід відзначити, що фарбові апарати такого типу мають серйозні недоліки, пов’язайі з не - нормованим захопленням і нерівномірним накочуванням фарби (особливо в машинах великої ширини), а також з обмеженими можливостями технологічного регулювання накочування фарби.
Головний напрям модернізації фарбових апаратів ФДМ — введення до їх складу АВ, поверхня якого растрована (дрібнокомірко - ва), що дає змогу переносити на ДФ строго дозовану кількість фарби.
Сьогодні існує три варіанти конструкції фарбових апаратів ФДМ:
1) у безракельній системі на АВ фарба наноситься дукторним валиком, який «купається» у фарбовому резервуарі, а надлишок фарби з дукторного валика стікає в резервуар;
2) надлишок фарби з АВ знімається ракелем, а дукгорний валик працює як подавальний;
3) АВ в ракельній системі «купається» у фарбовому резервуарі й наносить фарбу безпосередньо на ДФ.
- Після найпростішого фарбового апарата, розглянутого вище (див. рис. 1.1), перейшли до фарбового апарата (рис. 3.10, а), в якому АВ 7, що «купається» у фарбовому резервуарі 8, з ракелем 1 передає фарбу на обгумований накочувальний валик 6, який, в свою чергу, наносить її на ДФ 5, закріплену на ФЦ 4, до якого ДЦ 3 притискується ЗМ 2.
Найбільш удосконалена конструкція фарбового апарата без передавального валика (рис. 3.10, б), що застосовується в сучасних ФДМ, має лише фарбовий резервуар 8 та АВ 7 з ракелем 1. Дозована кількість фарби наноситься на ДФ 5. Ця конструкція фарбового апарата забезпечує найбільш якісну подачу фарби, запобігає коливанню тональності відбитків.
Залежно від місця розташування АВ в сучасних ФДМ застосовуються три способи нанесення фарби на ДФ: непрямий, прямий і комбінований.
Рис. 3.10. Схеми фарбових апаратів ФДМ |
Непрямий спосіб (рис. 3.11, а) характеризується тим, що фарба з цукгорного циліндра 4, опущеного у фарбовий резервуар 5, переноситься на АВ 2, який обертається з великою швидкістю, а потім через два накочувальні валики 1 подається на ДФ 5. Пріоритет у розробці цієї конструкції, призначеної для використання у ФДМ з водовимивними фотополімерними ФДФ при друкуванні фарбами на основі маслорозчинних смол, належить японській фірмі ТКБ.
У фарбовому апараті конструкції фірми АИРА/Р (СІЛА) реалізовано прямий спосіб нанесення фарби. В цьому разі (рис. 3.11,6) АВ 2, опущений у фарбовий резервуар 4, після видаляння надлишку фарби з його поверхні за допомогою ракеля 1 безпосередньо накочує фарбу на ДФ 3. Тут доцільно використовувати високоеластичні луго - або спиртовимивні фотополімерні ФДФ, які забезпечують достатньо повне видаляння фарби з растрових комірок АВ, а також флек - сографічні фарби на водяній основі.
Рис. 3.11. Схеми фарбових апаратів сучасних ФДМ з непрямим (а) та прямим (б) способами нанесення фарби на ДФ |
Рис. 3.12 ілюструє двоваликові фарбові апарати, в яких фарба подається на ДФ комбінованим способом. Фарбовий апарат фірми «Kцenig & Bauer» (Німеччина) побудовано за принципом «твердий
— м’який — твердий» (рис. 3.12, а). У цьому апараті між жорстким AB 4 і ФЦ 2 розміщується м’який еластичний накочувальний валик
З, що дає змогу використовувати тверді ДФ. При цьому фарба із фарбового резервуара наноситься на ДФ не безпосередньо з жорсткого AB, а з еластичного. Щш друкуванні фарбами на водяній основі накочувальні валики та ДФ треба виготовляти з матеріалу, що не іржавіє. В цьому фарбовому апараті використано прямий спосіб нанесення фарби на AB і непрямий — на ДФ. Гумовий накочувальний валик З, ФЦ 2 і ДЦ 1 мають однаковий діаметр. AB 4 з приставленим ракелем 5 має автономний привод. Апарати такого типу можна монтувати в звичайних машинах високого друку.
Рис. 3.12. Схеми фарбових апаратів сучасних ФДМ з комбінованим способом нанесення фарби на ДФ |
У конструкції спрощеного двоваликового фарбового апарата без - ракельного типу фірми «Windmdller & Holseher» (Німеччина) реалізовано інший варіант комбінованого способу нанесення фарби: непряме перенесення її на АВ 2 і пряме, тобто безпосередньо з АВ, передавання її на ДФ 3 (рис. 3.12, б). Ракель 1 має від’ємний кут установлення. ДЦ 4 жорсткий. Отже, принцип друкування тут такий: «твердий — м’який — твердий». Конструкції цього типу вдосконалюються фірмами «Solna» (Швеція) і «Albert Frankenthal» (Німеччина).
В анілоксових фарбових апаратах ФДМ застосовується два способи дозування перенесення фарби на ДФ: спосіб «витирання» (без - ракельний) і видаляння надлишку фарби за допомогою ракеля. Ефект «витирання» забезпечується завдяки різним (найчастіше трикратним) швидкостям обертання дукторного циліндра та АВ (накочу - вального) при нещільному контакті між ними (див. рис.3.13). Обер
таючись зі швидкістю формного (і друкарського) циліндра, АВ 2 обганяє дукторний циліндр 1, що обертається з постійною швидкістю, і внаслідок цього «витирає» фарбу, яка знаходиться в межах смужки контакту його з останнім. При збільшенні швидкості друкування підвищується гідродинамічний тиск фарби, що знаходиться в цій зоні й додатково деформує еластичну оболонку дукторного циліндра, а це сприяє протіканню через смужку контакту (отже, й переходу на поверхню АВ) більшої кількості фарби.
Рис. 3.13. Схема фарбового апарата ФДМ з безра - кельним способом дозування перенесення фарби на ДФ |
Використання ракеля забезпечує більш точне дозування фарби. Можливими є три варіанти звичайного встановлення ракеля: плоске — під кутом 25° до дотичної, що проходить через лінію (точку) контакту, нормальне (45...65°) і вертикальне (80°). Як було вже зазначено, зі збільшенням кута встановлення ракеля зростає зусилля притискання його до поверхні АВ. Значення «зворотного» (від’ємного) кута встановлення ракеля становить 140 ... 150° .
Фірмою «Albert Frankenthal» (Німеччина) розроблено камерні фарбові апарати, схеми двох конструкцій яких показано на рис. 3.14.
Камерний ракельний фарбовий апарат (рис. 3.14, а) містить тримач 2 ракелів на кронштейні 1, на якому розміщено два ракелі 4 і
7, закріплених між колодками 3 і 8. Обидва ракелі встановлено під від’ємним кутом (назустріч обертанню АВ).
Робочий 4 і замикаючий 7ракелі утворюють фарбовий резервуар 6, який знизу обмежений тримачем 2 ракелів, а зверху — поверхнею АВ. З торців фарбовий резервуар обмежений підпружиненими ущільнювачами. Передній (замикальний) ракель /призначений для попереднього очищення поверхні АВ від налиплих залишків фарби, паперового пороху тощо. Зняті цим ракелем залишки відводяться
Рис. 3.14. Схеми камерних ракельних фарбових апаратів фірми «Albert Frankenthal»
Через канал 9, встановлений під кутом до горизонталі. Робочий ракель 4 працює як головний, він після заповнення растрових комірок АВ фарбою зчищає надлишки фарби з його поверхні. Від’ємний кут установлення ракеля забезпечує надійне дозування фарби. Для нанесення фарби на АВ фарбовий резервуар 6 заповнюється фарбою, для чого трубопровід 11 приєднується до насоса. Фарба надходить у розподільну камеру, від якої відходять кілька розподілених по всій довжині тримача 2 ракелів приточних Отворів 5, з’єднаних з фарбовим резервуаром 6. Завдяки цьому досягається рівномірне заповнення резервуара фарбою по всій його довжині.
У резервуарі 6 фарба знаходиться під невеликим тиском, що забезпечує добре заповнення нею растрових комірок АВ. Зайва фарба відводиться через зливний отвір 10. Тримач ракелів також може мати один або кілька зливних отворів, з’єднаних зі зливним трубопроводом.
На рис. 3.14, б зображено схему фарбового апарата, який дещо відрізняється від попереднього. В ньому тримач 3 ракеля містить розподільну камеру 2, що має плаваючу планку 6, яка розташована в зоні між ракелями 5та 9 і прилягає до АВ. По довжині цієї планки є пригочні отвори 7, що з’єднуються з пазом 8. Завдяки гідродинамічним силам при збільшенні швидкості обертання АВ на нього наноситься товстий шар фарби. Планку 6 можна встановити як без підпружинювального елемента, так і з ним. У першому варіанті планка ніби плаває у виїмці, що утворює розподільну камеру 2, і завдяки тиску фарби піднімається, як поршень. У другому варіанті висування планки 6 здійснюється за допомогою пружини 10. У цьому варіанті передбачено зливні отвори 4, розташовані поблизу робочого ракеля 5, що дає змогу зменшити навантаження на нього. Фарба до апарата подається по трубопроводу 1.
На рис. 3.15 і 3.16 показано вигляди збоку камерних ракельних фарбових апаратів з різними варіантами притискання їх до поверхні АВ. Торці фарбового резервуара апарата закриваються ущільнювальними планками 1 (див. рис. 3.15), які прилягають до поверхні АВ 3 й установлені в кронштейни 5, закріплені на тримачі ракеля. Кронштейни 5 мають напрямні 4, відкриті з обох боків. Планки 1 установлюються з попереднім притисканням до АВ за допомогою пружини 6. Контролера 2 притискає планку 1 до ракелів.
На рис. 3.16 зображено варіант притискання камерного ракельного апарата 1 до АВ 3 за допомогою гідроциліндра 2.
На рис. 3.17 показано дві схеми камерних ракельних фарбових апаратів німецького виробництва. Апарат (рис. 3.17, а) складається із замикального ракеля 1, установленого під від’ємним кутом до напрямку обертання АВ, та робочого ракеля 4. Ракелі встановлюються затиеканням їх між бічною стінкою 3 фарбової камери та притискною планкою 5. З боків ракелів є підпружинені ущільнювачі 2.
Фарбова камера знаходиться між робочим і замикальним ракелями, з боків вона обмежена кожухом 8 і поверхнею АВ, а з торців — підпружиненими башмаками, виготовленими з полімерного
Рис. 3.15. Вигляд збоку камерного ракельного фарбового апарата фірми «Albert Frankenthal» |
Рис. 3.16. Вигляд збоку камерного ракельного фарбового апарата фірми «Koenig & Bauer* |
Матеріалу. Фарба під тиском надходить у фарбову камеру через проріз
6. За допомогою ексцентричного вала 7 можна регулювати зазор, по якому фарба спрямовується у фарбову камеру, і тим самим змінювати ії кількість.
Апарат має такі недоліки: робочий ракель установлено під додатним кутом, тому точне дозування фарби через дію на ракель гідродинамічного тиску фарби неможливе; конструкція апарата досить громіздка; зливних отворів немає, що призводить до осідання забруднених частинок, які негативно впливають на рівномірність нанесення фарби.
Рис. 3.17. Схеми камерних ракельних фарбових апаратів німецького виробництва |
У фарбовому апараті (рис. 3.17, б) робочий ракель і встановлено під від’ємним кутом, а замикальний ракель 1 — під додатним кутом до напрямку обертання АВ. Додатково апарат має ще один ракель 7для попереднього очищення поверхні АВ від залишків фарби та паперового пороху. Робочий і замикальний ракелі розміщено на тримачі 5 за допомогою затискних колодок 4. У камеру 2 фарба подається через отвір 6 під тиском, що поліпшує заповнення растрових комірок фарбою. Проте через відсутність зливних отворів фарба у камері не перемішується, що сприяє накопиченню в її окремих місцях забруднених частинок, які негативно впливають на рівномірність нанесення фарби.
Цей циліндр призначений для забирання фарби з фарбового резервуара та рівномірного розподілу її по поверхні накочувальнош або анілоксового валика. Це — порожнистий циліндр, покритий гумою на основі натурального каучуку або іншим синтетичним еластичним матеріалом. Покриття повинно мати рівну поверхню і бути стійким до руйнування від дії фарб і розчинників. На рис. 3.18 показано дукторний циліндр ФДМ моделі ПФР-60.
Дукторний циліндр, як правило, занурюється у фарбу на глибину 10...13 мм і більше. Він обертається в контакті з накочувальним або анілоксовим валиком, з’єднаний з ним передачею або окремо приводиться в рух гідравлічним двигуном.
Подавання фарби з дукторного циліндра на накочувальний валик може регулюватися зміною одного з параметрів фарбового апарата: твердості покриття дукторного циліндра, тиску між ним і накочувальним валиком або швидкості обертання першого. Циліндри з м’яким покриттям передають більше фарби, ніж з твердим, при однакових швидкості обертання та зазорі між ними.
Збільшенням тиску можна регулювати подавання фарби, але при великому тиску можливИй прогин дукторного циліндра й накочу - вальних валиків, наслідком чого є нерівномірний розподіл фарби вздовж їх твірної. Багато які друкарські машини обладнано пристроями для зміни тиску дукторного циліндра.
Порівняно з накочувальним валиком дукторний циліндр обертається повільніше, що дає змогу, дозуючи кількість фарби, зменшувати її розбризкування. Якщо дукторний циліндр з’єднаний передачею з накочувальним, то змінена швидкість визначається передатним відношенням. При використанні гідравлічного приво - да, регулюючи потік рідини, можна встановити потрібну швидкість дукторного циліндра.