НЕПОЛАДКИ ПІД ЧАС ДРУКУВАННЯ ТА СПОСОБИ ЇХ УСУНЕННЯ
Згортання (коагуляція) фарби внаслідок присутності води або інших зайвих матеріалів. Найкращий спосіб уникнути згортання — заповнити фарбовий резервуар найбільшою кількістю фарби, доповнюючи за необхідністю свіжою, і тримати резервуар закритим. При згортанні фарби треба додати до неї пропілацетат.
Розшарування фарби. Причина його — наявність у фарбі невідповідного розчинника або його надлишок. Цей недолік швидко коригується домішкою відповідного розчинника, який повертає фарбу в стан рівноваги.
Спінювання фарби. Це явище пов’язане з поверхневим натягом і виникає переважно у водяних фарбах. Існують різні речовини, відомі як піногасники, що змінюють поверхневий натяг. До складу фарби має додаватися невелика кількість піногасника, оскільки його надлишок може призвести до збирання фарбової плівки в краплі або утворення «кратерів». Проте завжди легше запобігти спінюванню, ніж ліквідувати його. Якщо фарба має тенденцію до ціноутворення, то рекомендується додавати піногасникдо появи піни. Надлишкове перемішування фарби сприяє її спінюванню, і його слід уникати. Якщо використовується насос для перекачування фарби, то він має бути відрегульований так, щоб забезпечувався рівномірний розподіл фарби без спінювання.
Плямистість (крапчастість) фарбової плівки. Найчастіше спостерігається у коричневих і зелених фарбах на твердих поверхнях. Це явище — результат, головним чином, надлишкового розбавлення фарби з наступною втратою її липкості. Якщо потрібна дуже велика кількість розчинника для пом’якшення фарб зазначених кольорів, то плямистості можна уникнути введенням лаку разом з розчинником. Це дає бажану низьку в’язкість фарби без втрати її липкості, що необхідно для нормального розподілу фарби по поверхні.
Забруднення фарби. Це явище виникає тоді, коли одна фарба забирається іншою. Треба знати, що кожний попередній шар фарби має висихати швидше, ніж наступний. Суміші розчинників у послідовно накладуваних фарбах мають підбиратися так, щоб фарби, які наносяться в першу чергу, висихали швидше, а кожна наступна фарба висихала відповідно повільніше.
Забивання пробільних ділянок ДФ. Воно може бути результатом поганої якості ДФ, неправильного регулювання друкарської машини або швидкого висихання фарби. Якщо забивання пробільних ділянок пов’язане з фарбою, то його можна усунути, застосовуючи розчинник, що повільно висихає.
Поява білих, незадрукованих точок на відбитку. Це явище може виникнути внаслідок поганого регулювання друкарської машини або може бути спричинене фарбою. Появу білих незадрукованих точок поділяють на механічну та хімічну. Перша характеризується наявністю точок однакового розміру, рівномірно розташованих по всьому відбитку, друга — їх безладним розміщенням і різними розмірами.
Механічна поява білих точок спостерігається, коли фарба наноситься таким тонким шаром, що видно растр АВ. Білі точки — це комірки або порожні місця, вільні від фарби. Цей дефект можна усунути нанесенням товстішого шару фарби, збільшенням її в’язкості або зменшенням швидкості висихання фарби.
Хімічна поява білих точок, з іншого боку, є результатом поверхневого натягу, що виникає через нездатність фарби достатньою мірою змочувати поверхню ЗМ. Поверхня целофану відштовхує фарбу, примушуючи її утворювати порожні місця. Щоб усунути хімічну появу точок, дуже ефективним є використання спеціальних речовин. Інколи в цьому відношенні допомагає підвищення в’язкості фарби.
Плямисті краї відбитка. Це явище виникає при висиханні фар
Би на ДФ. Якщо воно пов’язане з надмірно швидким висиханням фарби, то додавання повільно висихаючого розчинника виправляє становище. Плямисті краї відбитка можуть спричинити також теплові випромінювання або потік нагрітого повітря від сушильного пристрою, що потрапляють на ДФ. В цьому разі допомагають захисні екрани. Часто ефективним є підвищення швидкості друкарської машини.
Ореол. Це явище трапляається дуже часто і легко розпізнається — воно має вигляд подвійного контуру навколо країв відбитка. Надлишок фарби на ДФ, неякісне її виготовлення та погане шліфування або наявність дрібновитравлених кліше, а також сильний натиск є причинами появи ореола. Останній підсилюється при використанні фарб з недостатньою липкістю. В цьому разі може допомогти додавання у фарбу лаку або підвищення її в’язкості.
У дод. 2 вказано неполадки при друкуванні, їх можливі причини та способи усунення.